WAHANA KREASI PEMUDA HINDU SUMATERA SELATAN

Jumat, 26 September 2008

PURIK ATI, SAKIT NIAN RASONYO



ANDA PERNA PURIK (SAKIT HATI )?

dak usah betanyo cak mano rasonyo sakit hati (purik). Dak usah pulo’ betanyo siapo yang bikin ati teraso pedih, perih, samo nyeri. Sulit diungkapke, tapi jelas nian menyayat di jero dado. purik ( Sakit ati ) adalah sakit dari segala sakit. Mungkin mangcek bicek la perna ngerasokenyo. purik idak selalu disebabke oleh putus cinto, tapi pacak jugo disebabke oleh perbedaan pendapat atau kles samo teman atau samo keluarga. Namun, purik hampir samo rasanyo samo putus cinto,mai itu juga dampaknyo.

Siapo mangcek bicek, pasti pengen dicintoi, mencintoi, dipecayoi, samo mempecayoi wong laen. Tapi, kalu puriki dateng, sulit kito nak balik memaafke samo mempercayoi wong yangngelakukennyo. Bahkan mangcek bicek mungkin ngeraso sulit untuk membuka hati dan perasaansamo wong laen yang idak tereti apo-apo. Ini adalah dilema yang harus dihadepi. Teserah mangcek bicek, nak milih bejalan dewean apo ngelanjutke hubungan sesudah apo yang tejadi. sikok hal yang pasti, hidup ini terus berjalan dengan ato tanpa purik(sakit hati) .

Berdasarke pengalaman beberapo sumber pacak disimpulke bahwa belajar untuk membuka lagi hati, perasaan cinto samo raso percayo samo wong-wong yang perna nyakiti mangcek bicek, ngerupake hal yang penting. ngapi ? Kareno cepat atau lambat, wongpasti akan nyakiti samo disakiti hatinyo. makonyo, akan lebih baik apabila mangcek bicek menyadari bahwa idak katik sikok wong pun di dunio ini yang luput dari raso puruk (sakit hati), termasuk mangcek bicek.Tanpa bermaksud ngurangi raso percayo samo wong-wong yang mangcek bicek cintoi, ado baiknyo mangcek bicek yadari bahwa siapo pun dio, rewang biaso, rewang karib, wong rumah atau keluarga dan mak mano pun baiknyo dio, agek pasti pacak jadi wong yang menyakiti mangcek bicek- walaupun mungkin idak disengajo. Oleh sebab itu, ado baeknyo kalu mangcek-bicek nganggep kalu mereka idak serius samo kato-katonyo. Mangcek-bicek pacak nganggapnyo angin lalu bae ato pacak ngomong samo diri dewek kalu tingkah mereka sebenarnyo idak ditujuke samo mangcek bicek. Cak idak baelah, dak usah dimasuke ati.

Belajar untok betanggung jawab dan menghargoi wong laen jugo penting nian. Cubo tanyake samo diri dewek, apo yang idak diinginke dalam hubungan mangcek bicek, apo yang pacak bikin mangcek bicek ngeraso purik ato sakit hati, dan apa yang mangcek bicek kendaki. Gawekelah daftarnyo samo coba kasih tahu samo wong laen disekitar kito. kalu mangcek bicek ngeraso purik ato sakit hati lagi, ado baiknyo ngingat caro ngatasi sakit ati duluan. tapi kalu nyobo metu dari masalah dan ngelupakennyo dengan cepat, akan sangat membantu. Kalu perlu, hang-out bersamo kawan kawan samo alihke perhatiansamo gawean ato olah raga.

mang cek bicek jugo perlu tau kalu katokunci untuk menyelamatke dewek dari raso purik adalah bukan percayo samowong laen tapi percayo kepada diri deweki samo perasaan kito. Ingatla kalo idak ado jaminan wong laen idak akan nyakiti perasaan kito. Makonyo Berusahalah jadi wong baik, sopan,
bijak, peduli samo wong laen dan pacak dipecayo. Kalu nak pecak itu galo, tentu saja kito harus pacak mempecayoi diri dewek agar kito ngeraso bebas bebuat dan nentuke hubungan. Berkomunikasi secaro efektif lugas lugas sangat penting. Ungkapke perasaan mangcek bicek, apo yang disenengi dan apo yang dibenci. itu galo membantu nian kalu pengen wong lain nak ngerti samo kito dan berusaha untuk idak ngelakuke tindakan yang pacak nyakiti hati mangcek bicek.

Belajar mempercayoi opini dewek mengenai diri, tingkah samo perbuatan mangcek bicek adalah lebih penting dari mempecayoi opini wong laen. Pacak jadi mangcek bicek justru betambah perasaan purik ato sakit hati dengan opini mereka. Belajarlah untuk percayo dan ngargai dirikito dewek. Hal paling utama yang harus kito lakuke adalah belajar memaafke kesalahan wong lain karno memaafke adalah hal paling baik dalam sebuah hubungan. Dan teruslah selalu berpikir positif samo suatu kritikan / tindakan wong laen yang mungkin pacak nyebabke anda ngeraso purik ato sakit hati, kareno pikiran positif pacak bikin sakit hati jadi balik normal

namaste

Label:

0 Komentar:

Posting Komentar

Berlangganan Posting Komentar [Atom]

<< Beranda